Ajax Jonge Schare

Klant
Amsterdamsche Football Club “Ajax”, kortweg AFC Ajax of gewoon Ajax, is een Nederlandse profvoetbalclub uit Amsterdam. De club is opgericht op 18 maart 1900 en is een van de drie traditionele topclubs in Nederland. Sinds de oprichting van de Eredivisie speelt Ajax onafgebroken in deze hoogste divisie. Ajax is 32 keer kampioen van Nederland geworden. 

Probleemstelling
De supportersvereniging van Ajax zocht een passende manier om jonge Ajax fans te enthousiasmeren om een betrokken en serieuze supporter te worden, zijn én blijven. Simpel gezegd: ‘Hoe kun je fan-activatie van Ajax fans in de leeftijd 13 t/m 17 jaar stimuleren en verdiepen?’

Deliverables
Een campagne, website, sociale media strategie, Ajax Live krant en exclusieve merchandise.

Case
Ajax heeft Bureau Coen gevraagd hen te helpen om een manier te vinden om jonge Ajax fans te enthousiasmeren om een betrokken en serieuze supporter te worden, zijn én blijven. Om te weten wat hiervoor gedaan moest worden, heeft Bureau Coen dit uitgezocht. Onder huidige en potentiele fans werd grondig onderzoek verricht. Conclusie? Iedereen wil wel betalen voor een fanlidmaatschap, maar… Wat levert het op? Om deze reden ontwikkelde Coen een Ajax Jonge Schare exclusiviteitslabel. Als lid heb je toegang tot exclusief voordeel, exclusieve merchandise en exclusieve Ajax momenten. Er werd een speciale Ajax Jonge Schare website gelanceerd en een social media strategie bedacht. Offline volgde een speciale editie van de Ajax Live krant, er werd exclusieve merchandise ontwikkeld en een Limited Edition Label werd geïntroduceerd.