Coen Logo

Babyboomers: autoriteit en toewijding

De Babyboomers (1946–1964) zijn geboren tijdens de grote geboortegolf na de Tweede Wereldoorlog. Ze groeiden op in een tijd van wederopbouw, herstel en groei, een tijd waarin de samenleving snel veranderde en nieuwe kansen ontstonden. Deze generatie wordt ook wel de protestgeneratie genoemd, omdat ze als jongeren streden voor emancipatie, culturele vernieuwing en meer vrijheid. Denk aan de seksuele revolutie, de opkomst van nieuwe muziekstromingen en de verschuiving naar een meer open samenleving.

Typerende kenmerken van deze generatie zijn: loyaliteit, plichtsbesef en een sterke gerichtheid op zekerheid. Ze hechten waarde aan structuur en hiërarchie en werken vaak ‘voor later’, met stabiliteit, een baan voor het leven en goede voorzieningen als doel. Communicatie verloopt traditioneel: via brieven, persoonlijk contact of telefonisch – formeel en beleefd. Hoewel ze veel hebben bijgedragen aan de moderne samenleving en vaak nog maatschappelijk actief zijn, vinden ze het soms lastig om nieuwe ontwikkelingen bij te benen. De Babyboomers houden graag vast aan vertrouwde routines en patronen.

Belangrijkste kenmerken