Koning Willem I College kwam met de vraag om een communicatie aanpak te ontwikkelen voor de middellange termijn en de lange termijn. Hier kwamen drie fase bij kijken: de instroomfase, de doorstroomfase en de uitstroomfase. Bureau Coen heeft voor Koning Willem I College al deze fases in kaart gebracht en een gehele communicatie aanpak ontwikkeld die aansluit op de wensen en behoeften van jongeren
diensten:
Instroom
Het onderwijs bestaat uit de instroom van toekomstige leerlingen. Om kwalitatieve goede instroom te genereren moet er worden gekeken naar de wens van de jongeren. Jongeren willen helderheid in welke keuzes zij moeten maken en willen dan ook stap voor stap worden begeleid in dit traject, pas dan komen jongeren in beweging. Bureau Coen ontwikkelt daarom een stappenplan dat aansluit bij de wensen van jongeren wat betreft instroom. Tijdens de instroomfase is het belangrijk dat Koning Willem I niet alleen zendt en profileert vanuit hun eigen opleidingen, maar communiceert wat de doelgroep nodig heeft en wat zij doen waardoor de opleiding bij de doelgroep aansluit.
Doorstroom
Tijdens de doorstroomfase is het belangrijk dat de organisatie zich op dezelfde manier blijft profileren als tijdens de instroomfase. Zo hou je de leerlingen die binnen zijn, ook daadwerkelijk binnen. Het moet voor de leerlingen duidelijk zijn welke stappen zij gaan doorlopen en hoe hun jaren eruit gaan zien. Het is belangrijk dat Koning Willem I één duidelijke taal spreekt.
Uitstroom
Ook de uitstroomfase is voor het onderwijs van belang. Hoe gaan de jongeren nu verder? Het moet duidelijk zijn voor de leerlingen welke stappen zij kunnen ondernemen na hun opleiding. Welke opties hebben de leerlingen? Onderwijsinstellingen moeten aangeven dat zij de jongeren ook verder kunnen helpen na hun opleiding. Daarnaast hebben wij alle werknemers op het Koning Willem I College getraind, zodat iedereen bekend is met de wensen en behoeften van de jongeren. Op deze manier kan de communicatieaanpak worden toegepast en zal deze nóg beter werken.