In de afgelopen jaren zijn steeds minder jongeren gaan kiezen voor het bakkersvak. Stichting Bakkracht was benieuwd naar wat die uitstroom van jongeren veroorzaakte en hoe toekomstige studenten enthousiast kunnen maken voor de bakkersopleidingen. Hiervoor hebben zij Bureau Coen ingeschakeld.
diensten:
De conclusie uit ons onderzoek: jongeren vinden de bakkerij leuker dan gedacht, ze wisten alleen niet wat de sector allemaal te bieden had. Zoals wij zeggen: jongeren komen niet vanzelf op jouw pad, jij moet op het pad van jongeren komen.
Daarom hebben we samen met Stichting Bakkracht een route uitgewerkt waarin de sector al vanaf de basisschool en het voortgezet onderwijs in beeld komt. Want jongeren maken hun keuzes stap voor stap, en daarbij moeten brancheorganisaties en werkgevers zichtbaar zijn op het juiste moment met het juiste verhaal. Niet met “kom bij ons werken”, maar door jongeren eerst te laten ontdekken wat de wereld van de bakkerij inhoudt.
Deze aanpak heeft geleid tot campagnes met groot effect op instroom, doorstroom en uitstroom. Jongeren kregen een duidelijker beeld van de branche, scholen konden beter aansluiten bij hun keuzes en de bakkerijsector positioneert zich nu op een manier die jongeren echt aanspreekt.
Zo hebben we Stichting Bakkracht geholpen om jongeren stap voor stap mee te nemen in hun route naar een opleiding en carrière in de bakkerij. En daarmee is de basis gelegd voor een duurzame instroom van nieuwe bakkers.