Coen White Logo

Steeds meer jongeren tussen de 13 en 18 jaar haken af bij hun sportvereniging. Om dit tij te keren vroeg NOC٭NSF Bureau Coen om te onderzoeken wat er écht speelt: welke behoeften jongeren hebben, waar ze over twijfelen en welke drempels ze ervaren. Samen met 11 sportbonden en met input van 4091 jongeren uit heel Nederland brachten we hun sportbehoeften haarscherp in kaart.

Nu al benieuwd naar deze inzichten? Je vindt de resultaten op een rijtje onderaan deze pagina.

diensten:

  • - Onderzoek
  • - Strategie
  • - Communicatie
  • - Advies

NOC٭NSF zag een duidelijke trend: steeds meer jongeren tussen de 13 en 18 jaar haken af bij hun sportvereniging. In precies de fase waarin schooldruk, bijbaantjes, sociale verplichtingen en prestatiedruk toenemen, wordt sport uit het oog verloren. Terwijl sport juist een plek kan zijn voor plezier, ontwikkeling en sociale verbinding, lukt het veel bonden en verenigingen niet meer om jongeren te bereiken of vast te houden.

Om deze trend te keren, wilde NOC٭NSF beter begrijpen wat er écht leeft onder jongeren. Wat zijn hun sportbehoeften? Waar twijfelen ze over? En welke drempels ervaren ze bij het starten of vasthouden van sport? Binnen dit brede landelijke traject werkten 11 sportbonden mee (Nederlandse Basketball Bond (NBB), Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB), Nederlandse Volleybalbond (Nevobo), Nederlands Handbal Verbond (NHV), Survival Bond Nederland (SBN), Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV), Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), Badminton Nederland, Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB), NLActief, NADB Dans), elk met hun eigen vraagstuk: van lage instroom en dalende competitie­deelname tot onduidelijkheid over de perceptie van jongeren. Bureau Coen kreeg de opdracht om de rode draad bloot te leggen: de belevingswereld van jongeren in kaart brengen en vertalen naar praktische inzichten die bonden en verenigingen verder helpen. Met input van 4091 jongeren uit heel Nederland brachten we de sportbehoeften van jongeren tussen 13 en 18 jaar uitgebreid in kaart.

Onze aanpak

We ontwikkelden een onderzoeksaanpak waarin zowel de breedte als de diepte centraal stonden. Voor we startten, stelden we per bond een eigen deelvraag op, die aansloot bij de vraagstukken in hun sport: variërend van ledenbehoud tot instroom, perceptie van de sport of het succes van specifieke sportvormen.

Het onderzoek vond plaats via een mix van methoden, zodat we jongeren op verschillende manieren, in verschillende contexten en op uiteenlopende momenten konden spreken. We vroegen jongeren niet alleen naar hun sportgedrag, maar vooral naar hun leefwereld. Waarom sporten ze wel of niet? Wat maakt een sport aantrekkelijk? Hoe belangrijk is sociale binding? En hoe ervaren zij lidmaatschappen, contributies, reistijd, prestatiedruk en groepsdynamiek?

Door al deze inzichten per bond te bundelen en vervolgens in samenhang te analyseren, ontstond een rijk en onderbouwd beeld van wat jongeren nodig hebben om te willen starten én blijven sporten. Thema’s als vatbare momenten voor nieuwe sporten, twijfelgedrag, flexibiliteitsbehoefte, persoonlijke ontwikkeling en sociale binding bleken cruciaal.

Toegepaste onderzoeksvormen

  • Deskresearch
  • Reviewsessies
  • Straat-/ Sportpark-/ Fitnesscentrainterviews
  • Vragenlijst
  • 1-op-1 interviews
  • Co-creatie
  • Pleininterviews

Resultaten

De uitkomsten van het landelijke onderzoek vormen een helder kader voor sportbonden en verenigingen die jongeren beter willen bereiken en behouden. Jongeren bleken het meest open te staan voor het ontdekken van nieuwe sporten op drie momenten: 5–10 jaar, 13–15 jaar en 19–21 jaar. Rond 13–15 jaar valt op dat veel jongeren twijfelen over hun sportkeuze: 65% geeft aan niet zeker te weten welke sport bij hen past. Voor hen is het essentieel dat kennismaken stap voor stap kan, met instap lidmaatschappen, proeftrainingen en laagdrempelige manieren om een sport te verkennen.

Daarnaast wil meer dan 60% van de jongeren flexibeler kunnen sporten, vooral binnen teamsporten waar sociale verplichtingen soms zwaar voelen. Flexibele vormen van lidmaatschap helpen jongeren om sport te combineren met school, werk en sociale activiteiten. Ook bleek dat 28–30% van de jongeren graag persoonlijke doelen wil stellen en evalueren. Dit geeft aan dat ontwikkeling, sporttechnisch én sociaal, een belangrijke rol speelt bij motivatie en plezier.

Sociale binding is een andere belangrijke factor. Jongeren blijven langer sporten wanneer zij meer sociale contacten binnen de vereniging hebben. Teamuitjes, trainers die aandacht hebben voor hun persoonlijke ontwikkeling en een positieve verenigingsvibe dragen daar direct aan bij.

Op basis van deze inzichten ontwikkelden we per bond een adviesrapport én een overkoepelend handelingsperspectief voor NOC٭NSF.

Onze belangrijste adviezen

Deze resultaten zijn gedeeld met alle bonden en worden inmiddels breed gebruikt binnen de NOC٭NSF Academy, waar verenigingen kennis en inspiratie opdoen. Het onderzoek vormt zo de basis voor nieuw jeugdbeleid, vernieuwing van sportaanbod en jongerenproof communicatie in het hele sportveld.

Met inzichten die afkomstig zijn uit de leefwereld van jongeren zelf, helpt dit project NOC٭NSF en sportbonden om jongeren structureel beter te bereiken, activeren en behouden. 

Meer weten over het onderzoek voor NOC٭NSF? Download dan hieronder de resultaten op een rijtje.

Download resultaten op een rijtje

Hoe kunnen we jou verder helpen?

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Of wil je sparren over hoe jij jongeren kunt bereiken, motiveren en behouden? Neem contact met ons op via onderstaande button.

Neem contact op