Steeds meer jongeren tussen de 13 en 18 jaar haken af bij hun sportvereniging. Om dit tij te keren vroeg NOC٭NSF Bureau Coen om te onderzoeken wat er écht speelt: welke behoeften jongeren hebben, waar ze over twijfelen en welke drempels ze ervaren. Samen met 11 sportbonden en met input van 4091 jongeren uit heel Nederland brachten we hun sportbehoeften haarscherp in kaart.
Nu al benieuwd naar deze inzichten? Je vindt de resultaten op een rijtje onderaan deze pagina.
diensten:
NOC٭NSF zag een duidelijke trend: steeds meer jongeren tussen de 13 en 18 jaar haken af bij hun sportvereniging. In precies de fase waarin schooldruk, bijbaantjes, sociale verplichtingen en prestatiedruk toenemen, wordt sport uit het oog verloren. Terwijl sport juist een plek kan zijn voor plezier, ontwikkeling en sociale verbinding, lukt het veel bonden en verenigingen niet meer om jongeren te bereiken of vast te houden.
Om deze trend te keren, wilde NOC٭NSF beter begrijpen wat er écht leeft onder jongeren. Wat zijn hun sportbehoeften? Waar twijfelen ze over? En welke drempels ervaren ze bij het starten of vasthouden van sport? Binnen dit brede landelijke traject werkten 11 sportbonden mee (Nederlandse Basketball Bond (NBB), Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB), Nederlandse Volleybalbond (Nevobo), Nederlands Handbal Verbond (NHV), Survival Bond Nederland (SBN), Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV), Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), Badminton Nederland, Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB), NLActief, NADB Dans), elk met hun eigen vraagstuk: van lage instroom en dalende competitiedeelname tot onduidelijkheid over de perceptie van jongeren. Bureau Coen kreeg de opdracht om de rode draad bloot te leggen: de belevingswereld van jongeren in kaart brengen en vertalen naar praktische inzichten die bonden en verenigingen verder helpen. Met input van 4091 jongeren uit heel Nederland brachten we de sportbehoeften van jongeren tussen 13 en 18 jaar uitgebreid in kaart.
Deze resultaten zijn gedeeld met alle bonden en worden inmiddels breed gebruikt binnen de NOC٭NSF Academy, waar verenigingen kennis en inspiratie opdoen. Het onderzoek vormt zo de basis voor nieuw jeugdbeleid, vernieuwing van sportaanbod en jongerenproof communicatie in het hele sportveld.
Met inzichten die afkomstig zijn uit de leefwereld van jongeren zelf, helpt dit project NOC٭NSF en sportbonden om jongeren structureel beter te bereiken, activeren en behouden.
Meer weten over het onderzoek voor NOC٭NSF? Download dan hieronder de resultaten op een rijtje.