Coen White Logo

Wageningen Universiteit & Research merkte dat de instroom van nieuwe Nederlandse studenten afnam. Daarnaast wilde de universiteit zich sterker profileren ten opzichte van concurrerende universiteiten. Om voor het komende wervingsjaar snel resultaat te behalen én een duurzame basis neer te zetten, schakelde WUR Bureau Coen in.

Wij weten dat instroom alleen tot stand komt wanneer je aansluit bij de wensen van jongeren. Jongeren willen niet in één keer antwoord geven op de grote vraag ‘Wat wil je later worden?’, een vraag waar de meesten nog geen helder antwoord op hebben. Ze willen vooral stap voor stap begeleid worden in hun keuzeproces. Precies daarop hebben wij met onze aanpak ingespeeld.**

diensten:

  • - Onderzoek
  • - Strategie
  • - Communicatie
  • - Advies

Onze aanpak

We startten met reviewsessies waarin jongeren en ouders de bestaande communicatie van WUR beoordeelden: de campagnes, website en video’s. Wat spreekt aan, waar haken jongeren af, en welke elementen missen nog? Daarnaast namen jongeren als mystery shoppers deel aan de online open dag en schreven zij een verslag op basis van een vooraf opgestelde topiclijst.

Vervolgens voerden we een associatieonderzoek uit om de juiste communicatie haakjes te vinden en vast te stellen welke thema’s WUR beter of anders moest belichten. Daarna gingen we in co-creatiesessies de diepte in: samen met jongeren brachten we de ideale customer journey in kaart. Welke informatie zoeken zij, via welk kanaal en op welk moment?

Op basis hiervan ontwikkelden we een concreet stappenplan dat jongeren door de verschillende fases van het keuzeproces begeleidt: van oriëntatie tot aanmelding. Per fase formuleerden we de juiste boodschap, content en call-to-action. Tegelijkertijd scherpten we de profilering van WUR aan, zodat de universiteit zich duidelijker onderscheidt van concurrenten.

Toegepaste onderzoeksvormen

  • Reviewsessies
  • Mystery Shoppers
  • Associatieonderzoek
  • Co-creaties

Alle resultaten
op een rij

Hoe kunnen we jou
verder helpen?

Onze adviezen, trainingen en workshops zijn gebaseerd op onze jarenlange ervaringen en gesprekken met de doelgroepen. Geen lange rapporten met ingewikkelde statistiek of lange definities, maar praktische adviezen, heldere inzichten en panklare oplossingen.

Meer informatie